Tervetuloa yrittäjäksi Orimattilaan!




Orimattila on kehittyvä maaseutukaupunki metropolialueella. Meillä on hyvät mahdollisuudet yrittämiselle. Orimattilan sijainti on keskeinen ja meiltä on sujuvat liikenneyhteydet pääkaupunkiseudulle sekä eri puolille eteläistä Suomea. Runsaan 16 000 asukkaan Orimattila on osa reilun 200 000 asukkaan Päijät-Hämettä.

Orimattilassa on tarjolla kohtuuhintaisia yritystontteja, toimitiloja ja liikehuoneistoja pienten ja suurten yritysten tarpeisiin. Tarjontaa löytyy kaupungin sekä yksityisten omistajien puolelta.

Lisäksi Orimattila tarjoaa yrittäjille loistavat tukiverkostot aktiivisten yrittäjäyhdistysten kautta. Myös kaupungin oma elinkeinotoimi, työllisyysyksikkö sekä seudun yhteinen kehittämisyhtiö Ladec ja markkinointi- ja myyntiyhtiö Lahti Region ovat yrittäjän asialla.



AJANKOHTAISTA

ORIMATTILA ON ELÄVÄ MAASEUTUKAUPUNKI
3.10.2016

Tiesitkö, että reilun 16 300 asukkaan Orimattilassa:

- Voit rakentaa kohtuuhintaisille tonteille. Ajantasainen kaupungin tonttitarjonta täällä.
- On 10 peruskoulua. Esiopetusta on sekä kouluilla että päivähoidossa.
- On aktiivinen taide-elämä ja upea taidekokoelma Orimattilan kaupungin taidemuseossa.
- Järjestetään lasi- ja keramiikkakursseja alan osaajien johdolla keramiikkakeskus Kuussa.
- On kolme erilaista kirkkoa: mahtava kivikirkko keskustan tuntumassa, keltainen ristinmuotoinen puukirkko Artjärvellä sekä tunnelmallinen pieni kirkko Kuivannon kylässä korkealla mäellä.
- Lisäksi Orimattilassa avataan oma juna-asema kaupunginosa Hennassa. Junaliikenne alkaa näillä näkyminen vuoden 2017 lopussa. Hennan tontit saadaan myyntiin vuoden 2017 aikana.

Lisäksi Orimattilassa:
-Voit liikkua puhtaassa luonnossa monilla eri luontopoluilla.
- Voit meloa kiireettömästi upeissa järvi- ja jokimaisemissa.
- Voit kalastaa ja vetouistella kalarikkailla järvillä.
- Voit kohottaa kuntoa upouudessa aikuisten liikuntapuistossa keskustassa tai lukuisissa Orimattilan liikuntaseuroissa. Liikuntapaikkojakin oli yli sata agilityhallista parkouriin, jousimetsästysseurasta judoon.


•Kenset Oy on Orimattilan vuoden 2016 yrittäjä!
Pvm: 05.09.2016

Kenset Oy, Lilja ja Markku Virtanen, on Orimattilan vuoden yrittäjä 2016. Kenset Oy tuottaa puun ja lasin yhdistäviä ikkunoita, ovia ja seiniä. Yritys on erikoistunut palosuojaukseen ja sen tuotteita ovat erilaiset tyyppihyväksytyt palo-ovet, elementti-paloseinät sekä paloikkunat.

Vuoden yrittäjän valinnan teki Orimattilan kaupunki, Orimattilan Yrittäjät ja edellisistä Vuoden yrittäjistä koostunut raati. Kenset Oy:n valintaan vaikutti yrityksen vahva ja innovatiivinen panostus tuotekehitykseen sekä laadun tinkimättömyys.

-Orimattilalainen Kenset on puun ja palolasin yhdistämisessä teknologia- ja markkinajohtaja. Yritys valtaa alaa vahvalla älylasiosaamisellaan myös sairaalarakentamisessa, kaupunginjohtaja Osmo Pieski perustelee valintaa.

-Yritys on pystynyt pitämään liiketoiminnan kannattavana myös rakennusalan aallon pohjalla, Orimattilan yrittäjien puheenjohtaja Pirjo-Liisa Virtanen jatkaa.

Vuonna 1990 perustettu Kenset Oy tuli Lilja ja Markku Virtasen omistukseen vuonna 1998. Viljamaantielle tehdas muutti Kärrytieltä vuonna 2015. Yritys työllistää 9 henkilöä.

Toimitusjohtaja Markku Virtasen mukaan yritys on päässyt investointien imuun keskittymällä pieneen osaamisalueeseen. Kensetillä on euroopanlaajuisesti mitattuna eniten tyyppihyväksyttyjä puuta- ja palolasia yhdistäviä ovia ja ikkunoita. Ovimallien paloturvallisuustestejä tehdään vuosittain.

- Ilman näin myönteistä Orimattilan yrittäjäympäristöä emme olisi päässeet tähän pisteeseen, Lilja Virtanen hymyilee


•Kaupungin elinkeinopolitiikassa yhteistyö saa kiitosta
Pvm. 31.8.2016, Orimattilan kaupunki & Orimattilan Yrittäjät.

Orimattilan kaupunki ja Orimattilan Yrittäjät käsittelivät Suomen Yrittäjien luotsaaman valtakunnallisen Elinkeinopoliittisen mittariston tuloksia Orimattilan osalta. Nyt seitsemättä kertaa toteutetulla kyselytutkimuksella Suomen Yrittäjät selvittää jäsenkuntiensa yrittäjien käsityksiä kuntien elinkeinopolitiikasta sekä kuntien ja yrittäjien yhteistyöstä. Orimattilasta kyselyyn saatiin 24 vastausta.

Vuoden 2016 tutkimuksessa Orimattilan elinkeinopolitiikan kokonaisarvosanaksi annettiin 6,4 asteikolla 4–10. Koko Päijät-Hämeen alueella (N251) elinkeinopolitiikan keskiarvosanaksi muodostui 6,5.

Mitattavia elinkeinopolitiikan osa-alueita olivat: elinkeinopolitiikka ja resurssit, kunnan päätöksenteon yrityslähtöisyys, kunnan viestintä ja tiedottaminen, koulutus ja osaaminen, kunnan hankintapolitiikka, kuntapalvelut ja infrastruktuuri sekä seudullisen kehittämisyhtiön toiminta.

-Elinkeinopolitiikassa on onnistuttu ensisijaisesti siinä, että kaupunki on alun alkaenkin ymmärtänyt elinkeinoelämään panostamisen tärkeyden. Kaupungin taloudellinen panostus Ladeciin ja Lahti Regioniin on todella merkittävä ja sitä yrittäjät osaavat arvostaa, Orimattilan Yrittäjien kaupunkiyhteistyövastaava Matti Pietilä sanoo.

Myös kunnan ja yrittäjien aktiivinen yhteistyö esimerkiksi vuonna 2014 perustetun yhteisen elinkeinotyöryhmän muodossa saa kiitosta. Viimeksi työstettiin yhdessä Orimattilan brändikoodi sekä uusi logo.

- Orimattilassa otetaan hyvin huomioon yrittäjien näkemykset elinkeinopolitiikan suuntaviivoja piirrettäessä, Pietilä toteaa.

Hankintapolitiikka hiertää

Elinkeinopolitiikan osa-alueiden alhaisimpia arvosanoja annettiin Orimattilan hankintapolitiikalle, 6,0. Julkisten hankintojen toteuttaminen niin, että pienten- ja keskisuurten yritysten mahdollisuudet osallistua huomioitaisiin, on mennyt Orimattilassa yrittäjien mukaan huonompaan suuntaan.

Osallistumismahdollisuuksia voitaisiin parantaa jakamalla hankinnat yrityksille sopiviin kokonaisuuksiin.

- Avoimuudella kaupungin pienhankintojen kilpailutuksissa ja tulevaisuuden palveluhankintalinjauksissa sekä yrityksiin kohdistuvien vaikutusten paremmalla huomioimisella kunnallisessa päätöksenteossa tuettaisiin vahvasti paikallista yrittäjyyttä sekä uuden yritystoiminnan syntymistä Orimattilaan, Pietilä sanoo.

Kaupungin elinkeino- ja kehittämisjohtaja Kimmo Kuparisen mukaan ”luutuneet tavat” tuovat haasteita hankintapolitiikkaan.

-Nykyinen hankintalaki yhdistettynä pienhankintoihin on jäykkää. Hankintasammon käyttöä tulisi lisätä kaupungin hankintatoiminnassa.

Edellisessä kyselyssä vuonna 2014 Orimattilan elinkeinopolitiikka sai kokonaisarvosanan 7. Elinkeinoelämän kehittämistä jatketaan yhteisvoimin.

-Tutkimuksesta saimme jälleen hyvää tietoa siitä, mihin kaupungin ja Orimattilan yrittäjäjärjestön kannattaa hyvässä yhteistyössä panostaa, Kuparinen sanoo.

-Tiedon vaihtaminen on avainroolissa. Tiivistämällä tiedottamisyhteistyötä pidetään myös esillä sitä positiivista kehitystä, jota paikkakunnalla jo tapahtuu, Pietilä toteaa.

Tutkimustuloksia käsiteltiin 11.8.2016 Orimattilan valtuustosalissa. Tulokset kokonaisuudessaan täällä:

http://www2.yrittajat.fi/File/e84ccdd5-c12a-4d2a-be64-b1d2deec0ec5/elpo2016_orimattila_paijathame.pdf

Lisätietoja:
Matti Pietilä, posti@codexo.fi, p. 050 5340 568
kaupunkiyhteistyövastaava, Orimattilan Yrittäjät

Kimmo Kuparinen, p. 0400 -842 408 , kimmo.kuparinen@orimattila.fi
elinkeino- ja kehittämisjohtaja, Orimattilan kaupunki


• Uusi logo on shakkipelistä tuttu ratsu

Pvm: 15.08.2016

Orimattilan kaupungille on kevään aikana laadittu brändikoodi konsultin johdolla Orimattilan elinkeinotyöryhmän nimeämässä ydinryhmässä. Brändityön yhteydessä kaupungille jalostui myös uusi logo ja slogan.

Maanantaina 15.8. kokoontunut Orimattilan kaupunginhallitus päätti ottaa käyttöön kokouksessa esitellyn brändikoodin sekä uuden logon. Myös Orimattilan edeltävä logo "Liehuva harja" on edelleen kaupungin ja esimerkiksi kivisenä maamerkkinä Nelostiellä Orimattilan liittymän kohdalla.

Uudessa logossa ratsu-shakkinappula ilmentää mustaa hevosta, joka on todellinen yllättäjä. Ratsu on shakissa kolmen sotilaan arvoinen nappula, jonka siirtotapa on poikkeuksellinen muihin verrattuna, sillä se voi siirtyä kaksi askelta kerralla.

Tulevaisuuteen katsova ratsu yhdistettynä sloganiin: ”Kannattava siirto” tarkoittaa, että Orimattila on yrittäjän sijoittumiselle kilpailukykyinen ja kannattava siirto. Asukkaalle Orimattila on kannattava siirto aitoon maaseudun rauhaan, kuitenkin metropolialueella. Shakki on älykkäiden peli, ja siirto Orimattilaan on edullinen sekä palveluiden ja sijoittumisen kannalta älykäs ratkaisu.

Uusi logo esiteltiin kuntalaisille ensimmäisen kerran sunnuntaina 14.8. Orimattilan Elomarkkinoilla. Logo otettiin vastaan tunnustellen.

--Kysyttiin esimerkiksi sitä, onko Orimattilassa shakinpelaajia. Ei välttämättä, mutta nimenomaan niitä kannattavia siirtoja tänne haluamme. Uudet yrittäjät, asukkaat ja shakinpelaajat ovat tervetulleita.

Hieman hämmennystä aiheuttivat mustan rinnalla logon värivaihtoehdot keltainen ja vihreä. Pirteät värit on ajateltu esimerkiksi kaupungin nuorisotoimen tai erilaisten tapahtumien käyttöön. Moni markkinoilla kommenttinsa ilmaissut mieltyi maaseutukaupungissa logon vihreään vaihtoehtoon.

Orimattilan visuaalisen ilmeen kokonaisuuden, värivaihtoehtojen ja graafisen ohjeiston suunnittelua jatketaan. Lisäksi kaupunki kehittää organisaatiotaan uuden kuntalain pohjalta aiempaa viestivämmäksi, osallistavammaksi ja vuorovaikutteisemmaksi.

Kuvissa:
Musta Orimattilan uusi liikemerkki ja nimilogo eli logo.


Määritetty brändi ja uusi logo tukevat Orimattilan kehittämistä
07.08.2016


Orimattilan visiona on olla asukkaistaan huolehtiva kasvukeskus, uudistumiskykyinen ja yhteisöllinen maaseutukaupunki metropolialueella. Tätä visiota vahvistamaan ja kaupungin markkinointiviestintää ohjaamaan kaupungille on laadittu brändikoodi.

Brändikoodi kiteyttää Orimattilan ylivoimatekijät, jotka ovat: asumisen ja yrittämisen edulliset neliöt, saavutettavuus sekä ominaisuudet: tilaa hengittää ja olla, asukkaistaan ja yrittäjistään huolehtiva kasvukeskus. Näitä määritettyjä mielikuvia pyritään vahvistamaan jatkossa, ja ne tulevat näkymään esimerkiksi Orimattilan kotisivuilla.

Brändikoodi on laadittu konsultin johdolla Orimattilan elinkeinotyöryhmän nimeämässä ydinryhmässä. Keväällä käynnistyneeseen brändityöskentelyyn on osallistunut paikallisia yrittäjiä, Orimattilan kaupungin henkilöstöä ja luottamushenkilöitä sekä muita sidosryhmien edustajia. Brändityön yhteydessä kaupungille jalostui myös uusi logo ja slogan.

Brändityö oli osa Orimattilan viestinnän ja markkinoinnin yleistä kehittämistä, joka jatkuu edelleen. Kehittämiseen kuuluu muun muassa Orimattilan kotisivujen uudistaminen, sähköisen esitteen laatiminen sekä viestinnän ja markkinoinnin suunnitelmat ja toteutuksia, joista oma kokonaisuutensa on Henna.

Viestinnän kehittäminen liittyy Orimattilan kaupungin pyrkimykseen uudistaa organisaatiota uuden kuntalain pohjalta aiempaa viestivämmäksi, osallistavammaksi ja vuorovaikutteisemmaksi. Keinoja ovat valtuuston (21.9.2015) linjaamat painotukset: digitaalisten toimintatapojen käyttöönottaminen, kaupungin kotisivujen luominen keskeisimmäksi ja ajantasaisimmaksi tiedonlähteeksi sekä sosiaalisen median aseman vahvistaminen kunnan ja kuntalaisten välisen vuorovaikutuksen väylänä.

Orimattilan uuteen logoehdotukseen voi tutustua ensimmäisen kerran Orimattilan Elomarkkinoilla sunnuntaina 14.8. Orimattilan kaupungin pisteellä voi myös ilmoittaa vieraslajihavaintoja ja päivitettävän kaupunkikartan virhehavaintoja sekä vastata viestinnän kyselyyn. Elomarkkinat on järjestänyt vuodesta 1990 Lions Club Orimattila. Markkinat järjestetään klo 8-15 torilla, Orionaukio 1. Orimattilan kaupunki on mukana markkinoilla kello 10 alkaen.

Logo ja brändikoodi julkaistaan kokonaisuudessaan ja otetaan käyttöön sen jälkeen, kun Orimattilan kaupunginhallitus on hyväksynyt ne. Kaupunginhallitus kokoontuu seuraavan kerran maanantaina 15.8.2016.


Orimattilan seudun lähiruokatuottajat kartoitettiin
28.6.2016

Orimattilan keskustasta 40 kilometrin säteellä sijaitsevien ruokatuottajien yhteystiedot on koottu kartalle Orimattilan karttapalveluun. Kartalla on kaikkiaan 43 kohdetta ja ne on merkitty värein sen mukaan, myydäänkö tilalta tuotteita suoraan kuluttajalle vai ei. Mukana on Orimattilan alueelta esimerkiksi Tönnön mylly, Mansikkanummi, Maatila-Liha Meronen ja Luomu-Leipälä. Nastolasta tietonsa on antanut muun muassa luomulammasta myyvä Koiskalan kartano ja Järvelästä palvattua hevosen ja strutsin paistia myyvä PerinnePalvi Oy.

Seudun lähiruokatuottajien kartoitus oli osa Orimattilan elinkeinotyöryhmän asettamaa elinkeino-ohjelmaa 2014-2016. Ohjelman yksi osakokonaisuus on toimintaedellytysten luominen yrityksille. Koottujen tietojen toivotaan palvelevan lähellä tuotetun ruoan yksityisiä kuluttajia sekä yrityksiä.

Kartoitus toteutettiin yhteistyössä Lahden ammattikorkeakoulun kanssa. Tuottajatietojen keräämisen suoritti opiskelijaprojektina palveluliiketoiminnan 4. vuoden opiskelija Kalle Hellman. Orimattilan kaupungin puolelta kartoituksen teettämisessä oli mukana myös ruokapalvelupäällikkö Elina Lempiäinen. Lähiruokatuotteita pyritään tarjoamaan mahdollisuuksien mukaan Orimattilan kouluissa, päiväkodeissa ja ikääntyneiden palveluyksiköissä Päijät-Hämeen Ravitsemusviikolla syyskuussa. Ravitsemusviikko 3.-10.9.2016 on osa Päijät-Hämeen ravitsemusterveyden edistämisen suunnitelmaa 2015-2020.

Katso kartalta seudun lähiruokatarjonta tästä!
Tilalta myynti suoraan kuluttajalle:
vihreä=kyllä
sininen= tilauksesta
violetti = ei
keltainen = ei tiedossa.

Tutustu myös Excel-taulukkotiedostoon, jossa on kaikkien tavoitettujen ja tiedoilleen julkaisuluvan antaneiden tuottajien tiedot Orimattilan ja lähikuntien alueelta. Tuottajat on luokiteltu taulukkoon toimikuvakategorioittain: maitotuotteet, myllytuotteet, hedelmät/marjat, juomat, vihannes/juures, kala, mehiläistuotteet, liha, puutarha, majoituspalvelut ja muut. Taulukossa on sarake myös siitä, onko tuottaja luomutuottaja vai ei.

Ilmoita oma kohteesi kartalle: minna.krupka@orimattila.fi
Mukaan: yhteystiedot, tiedot tuotteista, kotisivut ja se myydäänkö tilalta suoraan kuluttajalle.



• Hennan esite, kevät 2016, liitteenä!

• Yrittäjä tai yhdistys! Työllistä orimattilalainen Orimattila-lisän tai kesätyöllistämistuen turvin vuonna 2016. Toimi pian!


• 3.12.2015 Yrittäjä tai muu työnantaja! Vastaa työllisyysyksikön nettikyselyyn. Lisätietoja työllisyysyksikön sivulta.

Suvi Nirkko aloitti Hennan projektipäällikkönä 16.11.2015
Suvi Nirkko, p. 044 781 3760, suvi.nirkko@orimattila.fi
Tokkolantie 3, 16300 ORIMATTILA

Yritystontti ja -toimitilarekisteri julkaistiin


Yritys- ja logistiikka-alueilla edetty
Houkuttelevien yritys- ja logistiikka-alueiden kehittämisen suhteen on edetty erityisesti Hennan Tuuliharjan teollisuusalueen, Pennalan, Sampolan ja Orivillen alueilla. Lue lisää tästä


Orimattilan ja Asikkalan elinkeinoryhmät tapasivat 30.9.2015

Orimattilan elinkeinotyöryhmä piipahti keskiviikkona 30.9.2015 Asikkalan elinkeinoryhmän vieraana Asikkalan Salonsaaressa. Kunnan edustajista, Ladecin edustajasta ja paikallisista yrittäjistä koostuvat ryhmät tulivat toisilleen tutuiksi ja keskustelivat erityisesti työllisyyden edistämiseen liittyvistä toimista. Parin tunnin vierailulla esiteltiin kunnissa käynnissä olevia sekä jo toteutettuja elinkeinoelämän hankkeita.

Orimattilan osalta elinkeino- ja kehittämisjohtaja Kimmo Kuparinen esitteli viimeisimmän, vasta päättyneen Ote-hankkeen, jonka tavoitteena oli luoda yhteistyöverkosto työttömien työllistämisen edistämiseksi. Orimattilan kaupungin ohjaus- ja työllistämismalli - yhteiskuntavastuullinen monitoimijaverkosto (Ote-hanke) toimi vuosina 2012–2015, ja sen aikana 147 asiakkaasta 88 henkilöä ohjattiin työmarkkinoille, palkkatukityöhön, ammatilliseen koulutukseen, oppisopimustyöhön tai yrittäjyyteen.

- Ote-hankkeen aikana luotiin vahva pohja yhteiselle poikkihallinnolliselle verkostolle ja yrittäjäyhteistyölle. Vaikka hankkeet päättyvät, työttömyys ei ole vähentynyt. Verkostoajatus on jalostunut ja yhteistoiminta syventynyt, Kuparinen alusti.

Orimattilassa nykyinen työllisyysasioiden yhteistoiminnan koordinoija ja ylläpitäjä on kunnan uunituore työllisyyspalveluyksikkö. Sen tehtävänä on kaupungin muiden työllisyyspalvelutoimijoiden kanssa tavoittaa työttömät henkilöt ja saada heidät jatkotoimien pariin töihin tai opiskelemaan.

Samoja haasteita eri mittakaavoissa

Elinkeinoryhmien tapaamisessa työllistämiseen liittyvät ongelmat puhuttivat. Vaikka työttömien määrälliset erot reilun kahdeksan tuhannen asukkaan Asikkalassa ja runsaan 16 000 asukkaan Orimattilassa ovat huomattavia, ovat ongelmat samankaltaisia. Työllistävien yritysten kartoittaminen, palkkatuen prosentuaalisen määrän vaihtelu henkilöä kohden, työttömien motivoiminen tarttumaan tarjolla olevaan työhön sekä työpaikkojen luomisen mahdollistaminen yhdistyksille ovat kuntien yhteisiä haasteita.

- Myös henkilöstölainsäädäntöön liittyvä byrokratia on edelleen ongelmallinen tekijä, Kuparinen totesi.

Työllisyyden rinnalla keskusteltiin muistakin yhteisistä haasteista, esimerkiksi uusien yritysten ja asukkaiden saamisesta. Yleinen taloudellinen synkkä tilanne on laskenut varjonsa kummankin kunnan tonttikaupan ylle, eikä valoa ole lähitulevaisuudessa näkymässä.

Elinkeinoelämän elvyttämisen mahdollisuuksia työryhmät löysivät muun muassa markkinoinnista. Erityisesti työllistämisen helppouden korostaminen yrittäjille olisi tarttumisen väärti. Niin Asikkalassa kuin Orimattilassa yrittäjille on kunnan puolesta tarjolla apua työvoiman saamiseen aina rekrytoinnista palkkatuen- tai Orimattila-lisän hakemiseen.

Mahdollisuuksista puhuttaessa keskusteluun nousivat myös matkailupalvelut sekä niiden kehittäminen. Isona pohjavesialueena Asikkala ei esiinny savupiipputeollisuuden luvattuna paikkakuntana, joten siellä paukkuja on laitettu matkailuun. Orimattilassa erityisesti Pennalan teollisuusalueen kehittäminen ja Henna nähdään lähitulevaisuuden mahdollisuuksina.

Elinkeinotyöryhmät kokivat tiedon ja kokemusten vaihtamisen hyödyllisenä. Tilaisuudessa sovittiin, että Asikkala tekee seuraavaksi vastavierailun Orimattilaan!



Kaupunginhallitus päätti 15.6.2015 elinkeinotyöryhmän esityksen pohjalta, että kaupungille palkataan määräaikainen tiedottaja/viestintäsuunnittelija 3 - 4 kuukauden ajaksi.

Tiedottaja/viestintäsuunnittelijan tehtäviä ovat mm.:
- kaupungin sisäinen ja ulkoinen viestintä sekä markkinointiviestintä
- tiedottaja koordinoi ja osallistuu markkinointiviestinnän ja
tiedotuksen yleissuunnitelman laadintaan sekä rakentaa
Orimattilan kaupungin viestinnän sähköiset ja perinteiset työkalut
- keskeinen tehtävä on www.orimattila.fi –sivuston + sosiaalisen
median työkalujen uudistaminen ja jatkuva ylläpito

Viestintäsuunnittelija Minna Krupka, p. 044 781 3904. minna.krupka@orimattila.fi



Orimattilan kaupungin työllisyysyksikkö aloittaa elokuussa työllisyyspalvelut

Orimattilan työllisyysverkostomallihakkeen päättymisen jälkeen kaupunki on perustanut oman työllisyysyksikön elinkeino- ja kehittämistoimen alaisuuteen. Työllisyyskoordinaattoriksi on valittu Sirpa Jantunen ja työhönvalmentajaksi Jukka Ilmonen.

Lisätietoja ja yhteystiedot: Orimattilan työllisyyspalvelut



Startticenterin Uusi Startti - ESR hanke sai 26.6.2015 ELY:ltä myönteisen rahoituksenpäätöksen 412.848 euron työllistämishankkeelle.

Uusi Startti on Startti- Center ry.n hallinnoima, Orimattilan alueen työttömien työllistymisedellytyksiä, osaamista ja palvelurakenteiden kehittämistä edistävä hanke. Kaupunki osallistuu omalla rahoitusosuudella hankkeeseen. Hankkeen toteuttamisaika on 1.8.2015 – 31.1.2018. Sen kohderyhmänä ovat alle 30-vuotiaat ja yli 54-vuotiaat työttömät sekä vaikeasti työllistyvät ja heikossa työmarkkina-asemassa olevat.
Hankkeen tavoitteena on madaltaa yhdessä työnantajien ja sidosryhmäverkoston kanssa työttömien työnhakijoiden kynnystä työllistyä avoimille työmarkkinoille, yrittäjyyteen tai hakeutua koulutukseen ja nostaa työllisyys- ja aktivointiastetta kaupungin, pk-sektorin ja kolmannen sektorin verkostoyhteistyöllä. Hankkeella edistetään Orimattilan mikro- ja pk-yritysten työvoimakysynnän ja tarjonnan kohtaamista.
Uusi Startti - hankkeessa luodaan ja pilotoidaan yhdessä alueen pk - ja mikroyritysten ja muiden verkostotoimijoiden kanssa kohderyhmälle matalan kynnyksen työllistämismalli.

Lisätietoja: Orimattilan Startticenter ry. p. 0400 - 396 948.



Orimattilan Henna - vähähiilisen puutarhakaupungin pilotti hankkeen rahoitus hyväksyttiin maakuntahallituksessa 8.6.2015

Hankkeen päätavoitteena on kehittää uusia vähähiilisyyteen ja energiatehokkuuteen tähtääviä ratkaisuja. Hanke toteutetaan 1.9.2015 -31.12.2017 välisenä aikana ja hankkeen kokonaisrahoitus on 356.160 €. Hanke tähtää Pk- yritystoiminnan kasvuun ja kehittymiseen sekä uusien työpaikkojen luomiseen Lahden kaupunkiseudulle. Hennan puutarhakaupunki toimii innovaatioiden kohdealueena ja pilottikohteena. Hankkeen toisena tavoitteena on säästää energiaa ja vähentää kasvihuonekaasujen päästöjä.
Tavoitteisiin pyritään kokonaisvaltaisesti neljän kehittämislinjan kautta:
1. ilmastotietoinen kaavoitus ja rakennussuunnittelu
2. energiatehokas liikkumisen malli
3. uudet vähähiiliset palvelujen tuottamisen mallit
4. uusiutuviin energialähteisiin perustuva aluelämpöjärjestelmä.

Lisätietoja:
Henna
Elinkeino- ja kehittämisjohtaja Kimmo Kuparinen p. 0400 - 842 408