Orimattila Areenan kohdalla on puhuttanut paljon lattiavalinta sekä salibandyn pelaamismahdollisuus.

Liikuntapaikkoja rakentaessa huomioidaan eri lajien olosuhdevaatimukset sekä paikallisten käyttäjien tarve huomioituna jo olemassa olevien liikuntatilojen olosuhteet. Myös Orimattila Areenan kohdalla on suunnitteluvaiheessa nämä asiat käyty läpi ja eri käyttäjäryhmien kanssa keskusteltu vaihtoehdot.

Lajiliitot määrittelevät lattiavaatimukset

Eri lajien lajiliitot määrittelevät edustamansa lajin olosuhdevaatimukset ja tyypillisesti nämä vaatimukset tulevat Suomen kansallisille lajiliitoille kansainvälisiltä lajiliitoilta. Toki kansallinen lajiliitto voi myös määrittää tiukemmat olosuhdevaatimukset kuin valtakunnallinen lajiliitto. Koripalloliitto edellyttää tietynlaista ja tietyn vaatimukset täyttävää puulattiaa jo junioreiden (14-vuotiaat ja vanhemmat) kansallisissa sarjoissa (sm-sarja). Salibandyliitto puolestaan edellyttää naisten ja miesten salibandyliigassa jopa tietyn merkkistä lattiamateriaalia (Gerflorin Taraflex). Näiden kahden lajiliiton olosuhdevaatimukset ovat siis ristiriidassa keskenään ja kompromissiratkaisua ei tämän osalta ole. Olosuhdevaatimuksiin eri lajeilla liittyy paljon muutakin kuin lattiamateriaali, mm. koko, valaistus, viivoitus, tekniikka, jne. Eri lajien olosuhdevaatimuksiin voi tutustua kunkin lajiliiton sääntökirjojen avulla.

Salibandyä saa pelata

Orimattila Areena tuo Orimattilaan ainoan koripalloliiton ja paikallisen sarjatason vaativan olosuhteen. Salibandyssa, paikallinen sarjataso huomioiden, olosuhteet ovat jo entuudestaan olemassa. Myös harraste- ja ”höntsä”salibandyyn löytyy mahdollisuudet useasta koulun salista ja liikuntatilasta. Orimattila Areenalla ei salibandyn pelaamista ole kielletty, välineistöstäkin löytyy mm. kansallisen salibandyliiton hyväksymät kilpamaalit ja -kaukalo. Salibandyn viivoja ei kuitenkaan lattiassa ole, mutta se ei estä salibandyn harrastamista.

Salibandyviiva-asia on käyty myös suunnitteluvaiheessa läpi käyttäjäryhmien kanssa. Tällöin keskusteltiin myös siitä, että puulattian päälle on mahdollista asentaa salibandyyn soveltuva siirrettävä lattiamateriaali. Valitettavasti käytäntöä ei mietitty tällöin pidemmälle, koska teknisesti vähintään 22x42 metrin kokoinen alusta on työläs asentaa (sulkee harjoitusvuorokäytön sekä yksittäisen ottelukäytön väistämättä pois) ja koon puolesta vaatii suuren säilytystilan. Tuota säilytystilaa ei Orimattila Areenalta löydy. Mikään ei tosin poissulje esimerkiksi erilaisia konttiratkaisuja säilytykseen, mutta nämä ovat myös kustannusasioita ja ei kannattavia tämän hetkinen tarve huomioiden. Mikäänhän ei estä tulevaisuudessa näitä ratkaisuja tekemästä, jos rahoittaja löytyy.

Areena täydentää olemassa olevia liikuntaolosuhteita

Tässä tilanteessa on muistettava, ettei yksi liikuntapaikka yksinkertaisesti pysty tarjoamaan jokaiselle lajille optimaalisia olosuhteita, eivätkä kaikki Orimattilan lajit ja harrastajat mahdu käyttövuorojen osalta yhteen liikuntatilaan, vaikka ottaisimme myös kaikki yön tunnit käyttöön. Orimattila Areenan uutena liikuntapaikkana täydentää olemassa olevia liikuntaolosuhteita, mutta ei edes pyri korvaamaan muita liikuntatiloja Orimattilassa. Orimattila Areena on Orimattilan kokoiseen kaupunkiin valtava investointi ja satsaus liikunnan eteen, kunpa osaisimme arvostaa sitä.

Tässä vaiheessa haluaisin korostaa myös erinomaisena ja uutena asiana sitä, että Orimattilan kaupungin omistuksessa ja hallinnassa oleviin kaikkiin liikuntapaikkoihin on mahdollista saada maksuttomia vuoroja. Lue lisää tämän edellytyksistä orimattilanliikuntapalvelut.fi -sivulta ja laita vakiovuorohakemusta kesälle tai ensi kaudelle tulemaan. Myös tälle kaudelle on mahdollista anoa vapaita vuoroja. Maksuttomuusmahdollisuuden lisäksi koulujen salien hinnoittelua paikallisten yhdistysten liikuntatoimintaan alennettiin merkittävästi.

Teija Nevalainen

Liikunta- ja nuorisotoimenjohtaja