Varhaiskasvatus on ottanut käyttöön Tieto Edu -sovelluksen lasten hoitoaikojen ilmottamiseen ja vanhempien ja lasten väliseen viestintään. Uusi sovellus on herättänyt tietoturvaan liittyviä kysymyksiä.

Tieto Edu Mobiilisovellus käyttää suomi.fi -tunnistautumista sovellukseen kirjautumiseen. Kun sovelluksesta valitaan suomi.fi -tunnistautuminen, ohjataan käyttäjä suoraan suomi.fi -tunnistautumispalveluun. Sovelluksen valitusta toteutustavasta johtuen, Suomi.fi -tunnistautumista ei avata erilliseen selainikkunaan, vaan web-sivusto on upotettu sovelluksen sisään, jolloin selaimesta tuttua osoitetietoa ei sovelluksessa näy.

Tieto Oyj ei kerää käyttäjien pankkitunnuksia Tieto Edun käytössä missään tilanteessa, vaan käyttäjä ohjautuu aina suomi.fi -tunnistautumispalvelun kautta valitsemansa pankin web-sivuille.

Tulemme tutkimaan vaihtoehtoja toteutuksen muuttamista niin, että Suomi.fi -palveluun siirryttäessä avataan erillinen selainikkuna jolloin käyttäjä pystyy varmentamaan sivuston alkuperän.

Vaihtoehtoisesti nykyistä Tieto Edua voi käyttää suoraan selaimella, jolloin ohjautuminen suomi.fi tunnistautumispalveluun näkyy selkeästi selaimen

osoiterivillä. Kirjautumislinkki Tieto Edun Web-versioon löytyy kunnan varhaiskasvatuksen web-sivuilta.