Orimattilan ateriapalvelussa on vietetty ravitsemusviikkoa. Viikon idea on kannustaa pieniin ruokatekoihin, joilla voi tuottaa itselleen tai toisille hyvää mieltä ja hyvinvointia.

- Tavoitteena on, että lapset oppisivat terveelliseen ja tasapainoiseen ruokavalioon kasvisten ja täysjyvätuotteiden kautta, kertoo ravitsemispäällikkö Anne Kuva kaupungin Ateria- ja puhtauspalveluista.

- Orimattilan päiväkodeissa ja iltapäiväkerhoissa on ollut viikon aikana esillä vihannestori, jossa lapset pääsevät tutustumaan eri kasviksiin ja maistelemaan niitä. Joissain päiväkodeissa lapset myös leipovat sämpylöitä.

Ravitsemusviikko on huomioitu ruokalistoissa ja päiväkotien toiminnassa. Esimerkiksi päiväkoti Hepokatissa hyödynnetään oman kasvimaan antimia tänään vietettävässä sadonkorjuujuhlassa. Lisäksi lapset ovat saaneet kerätä maatilaretkeltä munia, istuttaneet luumupuun ja keränneet herukoita.

- Meillä on mukana kausihedelmiä ja salaatit valmistetaan syksyisitä raaka-aineista, eli esimerkiksi kukkakaalista, kaalista ja kesäkurpitsasta. Raaka-aineista löytyy myös Varpion kurkkua, lupaa Kuva.

Pieniin kouluihin on saatu lisäksi hankittua leipää lähituottajien leipomoista ja leivän päälle on ollut tarjolla tuoreella persiljalla ja ruohosipulilla maustettua tuorejuustoa. Jokivarressa, yhteiskoululla ja Myllylässä tarjolla on ollut leipäkori erilaisilla ruis- ja täysjyväleivillä. Lisäksi tarjolla on ollut siemeniä ja pähkinöitä.

- Myös ikääntyneiden ruokalistassa on huomioitu kausituotteen ja uudet maut. Päiväkahvilla tarjoamme mm. omenapiirakkaa ja marjasmoothieta, iltapalaksi olemme suunnitelleet uutuutena suolaista kinkku-kasvispannaria, Kuva sanoo.

Viikon toivotaan maistuvan hyvältä.

- Toivoisin, että viikosta jäisi asiakkaille hyvä mieli, ja että lapset oppisivat tunnistamaan ja syömään vieraampiakin kasviksia - kuten vaikkapa kyssäkaalia!