Hennan ensimmäisten asunto-osuuskunnan asukkaiden etsiminen on juuri käynnistynyt! Hennan Länsirinteellä sijaitsevalle alueelle on suunniteltu yhteensä 20 omakotitaloa.

- Asunto-osuuskunta mahdollistaa pysyvästi edullisen vuokraehtoisen asumisen, joka johtaa omistukseen. Nyt varattavissa on 80 ja 114 neliön omakotitaloja, hankepäällikkö Kristian Keinänen esittelee.

- Pienempi talo rakennetaan yhteen kerrokseen ja se sisältää kaksi makuuhuonetta, olohuone-keittiön sekä saunan. Isompi rakennetaan kahteen kerrokseen ja se sisältää kolme makuuhuonetta, olohuone-keittiön sekä saunan.

Osuuskunta-asumisen kokeiluhanketta varten suomalaisten asuntoalan asiantuntijoiden perustama Kind Step Oy tuottaa ja rakentaa ensimmäisessä vaiheessa 9 omakotitaloa osuuskunnan käyttöön. Nyt varattavissa on asunnot Korianterinkujalla. Varaaja pääsee vaikuttamaan talon pohjaratkaisuun, varusteluun ja rakennusmateriaaleihin.

- Ensimmäisten osuuskuntatalojen arvioitu valmistumisaika on kesällä 2020, Keinänen kertoo.

Lopullinen talojen rakentamispäätös tehdään, kun osuuskunta perustetaan. Kind Step järjestää tammikuussa 2020 osuuskuntaillan, jossa kerrotaan lisää hankkeesta sekä yksityiskohtia rakennusratkaisuista.

Omistajaksi pienellä pääomalla

Osuuskunta-asumisen ideana on, että omakotitalon omistajaksi pääsee pienemmällä alkupääomalla. Maksettava sijoitusmaksu on noin 10 %:a asunnon hinnasta. Kun rakentaminen alkaa, maksetaan puolet sijoitusmaksusta, puolet kun talo on valmis.

Tämän jälkeen asukas maksaa osuuskunnalle vuokraa, jolla hän kartuttaa omaa osakepääomaansa, eli omistusta asunnostaan.

- Esimerkiksi 80 neliön omakotitalon alkupääoma on reilu 12 000 ja kuukausivuokra noin 870 euroa, Keinänen kertoo.

- 114 neliöön pääsee taas kiinni reilun 15 000:n osuuspääomalla, kuukausivuokran ollessa n. 1000 euroa. Hinnat muotoutuvat asukkaan talotoiveiden ja tontin koon mukaan, Keinänen kertoo.

Mahdollisuus päästä asumaan uuteen omakotitaloon pienemmällä alkubudjetilla on herättänyt kiinnostusta.

- Osuuskunta-asumisesta kiinnostuneet ovat kiitelleet myös osuuskuntalaisten mahdollisuutta edullisempiin yhteishankintoihin, kuten talkkaripalveluihin sekä sähkö- ja valokaapelisopimuksiin, Keinänen summaa.

Lue lisää talomalleista, tonteista ja hinnoista ja tee varauspyyntö ilmoittautumislomakkeella https://www.kind.fi/projektit/. Varauspyyntö ei ole vielä sitova ja voit halutessasi perua sen. Kind Step Oy vastaa varauspyyntöösi ja saat kutsun osuuskuntailtaan, jossa kerrotaan tarkemmin osuuskunta-asumisesta ja rakennusratkaisuista!