Hyppää sisältöön

Orimattilan kaupunki järjestää asiointiapua yli 70-vuotiaille ja riskiryhmille. Kauppa- ja apteekkiasioiden hoitoon tarkoitettua palvelua tarjotaan poikkeusolojen aikana tilapäisesti maanantaista 23. maaliskuuta alkaen.

Asiontiapua on mahdollista saada arkisin virka-aikaan. Palvelua tuottaa kaupungin oma henkilöstö. Työtä koordinoi hyvinvointipäällikkö Kristiina Hämäläinen.

– Orimattilan kaupunki haluaa huolehtia vaikeassa asemassa olevista asukkaistaan. Myös Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä vetosi alueen kuntiin, jotta kunnat käynnistäisivät asiointipalvelun, Hämäläinen kertoo.

Tarve uudelle palvelulle tuli, kun hallitus kehotti riskiryhmiin kuuluvia välttämään lähikontakteja ja liikkumista koronaviruksen vuoksi.

Hämäläinen muistuttaa, että ensi sijassa apua on pyydettävä omalta lähipiiriltä, esimerkiksi sukulaisilta, ystäviltä tai naapureilta. Näin kaupungin tarjoamaa tukea voidaan järjestää niille, joilla ei tukiverkkoa ole.

Kaupungin asiointipalvelu on tarkoitettu lyhytaikaiseen tukeen, eikä se tarjoa kotihoidon tai kotisairaanhoidon palveluita eikä neuvontapalveluita. Mikäli kaupunkilainen on jo kotipalvelun asiakas, hänen tulee tukeutua kotipalvelun asiointiapuun. Lapsiperheiden, työikäisten ja vammaisten sosiaalipalveluiden asioissa asukkaat soittavat ohjaus- ja neuvontanumero Polkuun ja pidempiaikaista apua tarvitsevat ikääntyneet  Asiakasohjaus Siiriin

Asiointiavun tarjoaman tuen piirissä olevat asukkaat voivat soittaa kaupungin puhelinvaihteeseen, puh. 03 888 111. Vaihde on avoinna maanantaista perjantaihin 9–15. Kaupungintalon ovet pidetään kiinni, joten kaikki muutkin yhteydenotot tulee hoitaa puhelimitse tai sähköisesti.

Lisätiedot:

Hyvinvointipäällikkö Kristiina Hämäläinen, puh. 040 740 2982,