Sivistys- ja hyvinvointivaliokunta päätti 23.3.2020 pidetyssä kokouksessa seuraavista muutoksista poikkeusajan asiakasmaksuihin:

Maksuhyvityksiä varhaiskasvatuksen asiakasmaksuihin

Kaupungin varhaiskasvatuksessa olevien lasten asiakasmaksuja ei peritä niiltä perheiltä, jotka hoitavat lapsensa kotona koronavirustartunnan aiheuttamana poikkeusoloaikana 17.3.2020 alkaen. Avoimen varhaiskasvatuksessa asiakasmaksuja ei peritä poikkeusoloajalta 1.3.2020 alkaen. Päiväkodeissa ja perhepäivähoidossa asiakkaat saavat asiakaskohtaisen päivähinnan suuruisen hyvityksen poissaolopäivistä poikkeusaikana.

Koululaisten iltapäivätoiminnan maksut

Maaliskuun 2020 iltapäivätoimintamaksusta peritään vain puolet ja huhtikuun iltapäivätoimintamaksusta peritään korkeintaan puolet, jos iltapäivätoiminta alkaa normaalisti poikkeusolojen jälkeen 14.4.2020. Iltapäivätoimintaan voivat osallistua 1.–2. luokkalaiset ja erityisoppilaat.

Poikkeustilanteen aikana iltapäivätoimintaan osallistuvien lapsien osalta maksukäytäntö on normaalin käytännön mukainen. Iltapäivätoiminnan maksun alentamista ja maksuvapautusta oppilaan huoltaja voi hakea luotettavalla tuloselvityksellä (esim. palkkakuiteilla) poikkeustilanteen aikana.

Liikuntapalveluiden asiakasmaksut ja vuokrat

Liikuntaryhmien asiak­kail­le järjestetään korvauskerrat toukokuussa, mikäli valmiuslaki poistuu käytöstä ja kokoontumisrajoitukset sekä liikuntatilojen sulut pe­ru­taan 14.4.2020 alkaen. Tällä tavalla korvataan ryhmien asiakkaille peruuntuneet ryhmäliikuntakerrat.

Jos poikkeustilanne jatkuu koko kevään, liikuntaryhmien asiakkaille järjestetään mahdollisuus vaih­taa käyttämättä jäänyt kuuden kerran kurssimaksu (15 euroa, sis. alv 10%) toiseen liikuntapalvelujen tuotteeseen. Tuotevaihto on tehtävä vii­meis­tään 4.9.2020 mennessä.

Kuntosalin ja uimahallin kuukausi- ja sarjakorttien, +65-korttien sekä eri­tyis­ui­ma- ja kuntosalikorttien (avustajineen) osalta käyttöaikaa pi­den­ne­tään poikkeustilasta johtuva menetetty ajanjakso ilman asiak­kaan erillistä pyyntöä.

Liikuntatilojen vuo­ro­pe­ruu­tus­eh­toa ei noudateta 12.3.2020 alkaen siihen asti, kunnes hal­li­tus päättää purkaa kokoontumiskiellon ja harrastepaikkojen sul­ke­mi­set.