Opetustoimi kysyy parhaillaan oppilailta, huoltajilta ja henkilöstöltä näkemyksiä seuraavan lukuvuoden työ- ja loma-aikojen suunnitteluun.

- Opetustoimi on kartoittanut mielipiteitä jo useamman vuoden ajan. Haluamme huomioida lasten ja perheiden sekä henkilökunnan toiveet erityisesti lomien suhteen, kertoo Myllylän koulun rehtori Jarno Ovaska.

- Toiveemme on, että löytäisimme lukuvuoden rytmitykseen lomille ajankohdan, jolloin mahdollisimman monessa lapsiperheessä voitaisiin viettää aikaa yhdessä.

Lasten mielipiteiden kokoamiseen kouluittain osallistuu joko oppilaskunnan hallitus tai koko oppilaskunta. Työ tehdään lasten näköisellä tavalla, esimerkiksi niin, että kunkin koulun oppilaskunnan hallitus organisoi kyselyn koulun oppilaille tai käsittelee asian oppilaskunnan hallituksen kokouksessa ja antaa mielipiteensä työ- ja loma-ajoista.  Huoltajilta ja henkilöstöltä mielipiteet kootaan tänä syksynä sähköisellä kyselyllä.

- Opetustoimessa on laadittu muutama vaihtoehto, joista valita. Koulu voisi alkaa ensi syksynä elokuun toisen viikon tiistaina, keskiviikkona tai torstaina. Syyslukukausi voisi päättyä esimerkiksi jo ennen jouluviikkoa, mutta jatkua heti uudenvuoden jälkeen tai päättyä vasta jouluviikolla ja jatkua loppiaisen jälkeen, Ovaska kertoo vaihtoehdoista.

Lukuvuoden pituus on joka tapauksessa 190 koulupäivää ja päättyy viikon 22 lauantaina. Syysloma vietetään tuttuun tapaan viikolla 43 ja talviloma viikolla 9.