Nyt niitä taasen saa - nimittäin influenssarokotuksia! Tällä kertaa rokotusta varten jokaisen tarvitsee varata aika, mieluiten sähköisesti.

Huomaa kuitenkin, että jos sinulla on loppuvuoden aikana tiedossa käynti sairaanhoitajan luona tai neuvolassa, saat rokotuksen silloin eikä sinun tarvitse varata erikseen rokotusaikaa. Joukkorokotustilaisuudet jätetään nyt väliin, jotta emme suotta anna koronalle mahdollisuutta levitä.

Aikuiset pääsevät jo varaamaan ajan rokotukseen netissä

Lasta odottavien ja lapsiperheiden rokotusajat neuvoloihin tulevat varattaviksi ensi maanantaista 19.10. lähtien niinikään sähköisesti.

Jos perheessäsi on koululainen, jolle haluat rokotuksen, ole yhteydessä kouluterveydenhuoltoon.

Opiskelijana saat kätevimmin varattua ajan rokotukseen sähköisesti. Opiskelijoiden rokotukset opiskelijaterveydenhuollossa alkavat 26.10.

Aikuiset voivat varata ajan rokotukseen terveysasemille tästä päivästä lähtien. Rokotukset keskussairaalalla tulevat sähköisesti varattaviksi 2. marraskuuta alkaen.

Lasta odottavat ja lapsiperheet pääsevät varaamaan ajan neuvolan rokotukseen viikon kuluttua 19. lokakuuta lähtien. Ajan voi varata mihin tahansa hyvinvointiyhtymän neuvolaan omasta neuvolasta riippumatta. Koululaiset saavat rokotteen kouluterveydenhuollossa. Rokottaminen edellyttää vanhemman yhteydenottoa kouluterveydenhuoltoon.

Opiskelijat saavat influenssarokotuksen ajanvarauksella opiskelijaterveydenhuollossa. Opiskelijoiden rokotukset alkavat 26. lokakuuta opiskeluterveydenhuollon tiloissa Lahden kaupunginsairaalalla.

Kausi-influenssarokotuksia annetaan kaikille ikäryhmille myös normaalien tarkastuskäyntien yhteydessä. Jos loppuvuoden aikana on tiedossa käynti sairaanhoitajan vastaanotolla tai neuvolassa, erillistä rokotusajanvarausta ei silloin tarvitse tehdä.

Rokotukseen vain ilman flunssaoireita

Ellei sähköinen ajanvaraus onnistu, ajanvarauksen voi tehdä myös puhelimitse omalle terveysasemalleen tai terveydenhoitajalleen. Lasta odottavat ja lapsiperheet voivat ottaa yhteyttä neuvolaan puhelimitse tai chatin kautta. Neuvoloissa on käytössä yksi keskitetty ajanvarauspuhelin numerossa 044 416 3103.

Ruuhkien välttämiseksi yhtymä toivoo, ettei rokotukseen varattua aikaa tulla odottamaan liian aikaisin. Rokotus annetaan aikuisille olkavarren yläosaan, ja se on hyvä huomioida pukeutumisessa. Rokotukseen ei saa tulla, jos on kuumetta, hengitystie- tai vatsaoireita.

Lisätietoja kausi-influenssarokotuksesta THL:n sivulta täältä.

Rokotuksen saa samalla pneumokokkitauteja vastaan

Influenssarokotuksen yhteydessä voi rokottautua omakustanteisesti myös pneumokokkia vastaan. Vakavia pneumokokkitauteja, kuten keuhkokuumetta, aivokalvontulehdusta ja verenmyrkytystä, voi ennaltaehkäistä rokottautumalla. Aikuisille riittää yleisimmin yksi kertarokotus.

Pneumokokkirokotusta varten saa eReseptin yhtymän sivujen www.phhyky.fi sähköisen asioinnin kautta. Asiakas noutaa itse rokotteen apteekista ja ottaa sen mukaan influenssarokotukseen. Terveydenhuollon ammattilainen arvioi rokotustarpeen asiakkaan kanssa.