Orimattilan työllisyyspalvelut ja kuntouttavan työtoiminnan yksikkö Kimmoke ovat järjestäneet syksyn aikana sarjan tapaamisia työttömille työnhakijoille. Duunipommi-kokoontumisissa on käyty läpi erilaisia työnhakuun liittyviä kysymyksiä.

Tapaamissa on kuultu ja keskusteltu työhakemuksesta, työhaastatteluun osallistumisesta ja ulkoisen olemuksen vaikutuksesta työnhakuun. Tänään keskiviikkona keskusteltiin erilaisista työnhakijoista, työnhausta tänä päivänä ja työnantajan näkökulmasta rekrytoinnissa.

- Kokoontumiset on ollut tosi hyvä juttu. Asioita on ollut hyvä kerrata ja myös vaihdella mietteitä ja tsempata muita, sanoo orimattilalainen työnhakija Miikka Peltonen.

Hänellä on kokemusta useammalta alalta, mm. rakennustyömaalta, varastomaailmasta, vanhusten parista ja asiakaspalvelusta. Hänen unelmiensa työpaikassa tehtävät olisi täsmällisesti ohjeistettuja.

- Mielestäni hyvän työpaikan merkki on selkeä kommunikointi ja rehellisyys, hän sanoo.

Keskustelu kannustaa

Kulttuuritalolla oli noin 15 työnhakijaa kuulemassa rekrytointiin ja henkilöstön hyvinvointiin erikoistunutta Rami Rätyä Henkilöstöratkaisu Rami Räty Oy:stä. Hän kannusti hyödyntämään somea työnhaussa. Perustavan henkilöstöpäällikkö Veikko Nissilä kertoi, mihin itse kiinnittää rekrytoidessaan huomiota. Lisäksi Orimattilan kaupungin ravitsemuspäällikkö Anne Kuva pohti ennakkoluulotonta rekrytointia.

Idea kokoontumisista lähti työllisyyspalvelujen ja Kimmokkeen huomiosta, että asiakkaat kaipaavat nyt jotain uutta – jotain, mikä voisi vahvistaa työnhaun taitoja ja motivoida.

- Tämä on ollut mielettömän hyvä tapa tehdä yhteistyötä. Meillä on sama tavoite, etsiä työllistymisen ja kouluttautumisen väyliä, ja yhteisissä tapaamisissa me voimme hyödyntää työllisyysyksikön ammattitaitoa, kiittelee Kimmokkeen sosiaaliohjaaja Petra Terävä.

Myös osallistujilta saatu palaute on ollut hyvää. Tapaamisissa on panostettu vuorovaikutukseen, jolloin jokainen on päässyt kysymään ja jakamaan tarinaansa.

- Meillä on noussut tosi kivaa keskustelua. Uskon, että olemme saaneet heräteltyä uudestaan aktivoitumisen ajatuksia, iloitsee kaupungin työhönvalmentaja Mari Juvonen.

Syksyn viimeisellä tapaamiskerralla käsitellään tammikuussa käynnistyvän Lahden seudun työllisyyden kuntakokeilun vaikutuksia työttömän työnhakijan asiakkuuteen. Kuntakokeilun tavoitteena on edistää työllisyyttä parantamalla työnhakijoiden paikallista palvelua. Palveluiden asiakaslähtöisyys vahvistuu, kun työllisyys-, koulutus- sekä sosiaali- ja terveyspalvelut sovitetaan yhteen työllistymisen tueksi. Myös kunnan rooli työllistymisen hoidossa vahvistuu.