Tältä sivulta löydät viimeisimmät kaupungin tiedotteet. Kaupungin ilmoitukset löydät ilmoitustaululta

Sisarukset, tervetuloa kerhoilemaan Kimppaan!

Orimattilan avoimen päiväkodin Kimpan henkilökunta on päässyt toteuttamaan perheiden toiveita. Kimpassa on voitu järjestää ensimmäistä kertaa yhteinen kerho 2-6-vuotiaille sisaruksille.

- Subjektiivinen varhaiskasvatusoikeus on vähentänyt meidän asiakasmääräämme, mikä on harmi. Mutta toisaalta olemme voineet perustaa jo kauan toivotun kerhoryhmän, johon yli 2-vuotiaat pikkusisarukset ovat tervetulleita mukaan, iloitsee Kimpan johtaja Pia Varjonen.

Tähän asti kerholaisia on ollut paljon ja ryhmät ovat olleet täynnä, joten ryhmiin on päässyt vain tiettyyn ikäryhmään kuuluvat lapset. Alkuviikon aamujen Hipsu-kerho on edelleen vain pienille, mutta keskiviikon ja torstain 3-6-vuotiaiden Tikru-ryhmiin otetaan nyt mukaan myös 2-vuotiaat pikkusisarukset.

- Tämä vuosi on todellinen poikkeus, sillä ensimmäistä kertaa iltapäivien Tikru-ryhmä on täynnä. Mutta kaikkiin aamupäivän kerhoihin mahtuu vielä mukaan, Varjonen vinkkaa.

Unelmien karkkikioski

Kimpassa toteutettiin joululoman jälkeen myös lasten unelma, karkkiaiheinen kauppa. Kioski-nurkkaukseen on kerätty ja askarreltu erilaisia herkkuja, rasioita ja pusseja.

Kerhojen toiminta perustuu kaupungin varhaiskasvatussuunnitelmaan ja kioskileikissä se pääsee toteutumaan monella tavalla.

- Kioskissa on loistava opetella muotoja ja värejä sekä matemaattista ajattelua laskemalla, kuinka paljon erilaisilla kolikoilla saa ostettua, Varjonen kertoo.

- Tärkeää myös on, että opettelemme vuorovaikutustaitoja asiakkaana ja myyjänä, opettelemme odottamaan vuoroa ja kaupan sääntöjä. Myös tunne-elämän taidot tulevat mukaan, kun välillä joutuu sietämään pettymyksiä, kun oma toive kaupasta onkin jo loppunut.

Kun lapsi aloittaa kerhon, käydään uuden perheen kanssa aloituskeskustelu ja jokaiselle yli 3-vuotiaalle tehdään oma varhaiskasvatussuunnitelma. Lisäksi Kimpan henkilökunta tekee tarvittaessa yhteistyötä varhaiskasvatuksen erityisopettajan, neuvolan, toimintaterapeutin ja puheterapeutin kanssa.

Lisää aikaa lapsiparkkiin

Perjantaisin Kimpassa toimii lapsiparkki. Paikka 1–6-vuotiaalle lapselle tulee varata ennakkoon.

- Perheiden toiveesta lapsiparkin aukioloaikaa on jatkettu kello kahteen asti. Vanhemmat ovat toivoneet pidempää aikaa, jotta tuolloin ehtisi käymään vaikkapa Lahdessa, Jumbossa tai Ikeassa, Varjonen kertoo.

- Jatkettu aika on mahdollistanut muutamalle äidille myös opiskelun, hän iloitsee.

Kimpan kautta saa varata ajan myös varhaiskasvatuksen perheohjaajalle. Hänen kanssaan voi tulla juttelemaan vaikkapa lapsen uhmasta, sisaruskateudesta tai muusta perhettä mietityttävästä aiheesta.

Hae syksyn kerhopaikkaa nyt!

Kimpan kerhoihin voi hakea hakemuksella, joka löytyy osoitteesta peda.net/orimattila/v/hpl tai jonka saa Kimpasta. Kevään vapaita paikkoja voi hakea nyt, ja samaan aikaan kannattaa hakea myös ensi syksyn kerhopaikkaa. Elokuussa vapautuvien varhaiskasvatus- ja kerhopaikkojen virallinen haku on 25.1.–7.2.

HIPSU-KERHO

Ma ja ti kotona oleville 2–3-vuotiaille lapsille

klo 8.30–11.30

Hinta 20e/kk, lasku lähetetään kotiin

TIKRU-KERHO

Ke ja to kotona oleville 2–6-vuotiaille lapsille

Aamupäiväryhmä klo 8.30–11.30

Iltapäiväryhmä klo 12–15

Hinta 20e/kk, lasku lähetetään kotiin

PERHEPIRTTI

26.1. alkaen (ellei korona-rajoitukset jatku) arkisin klo 12–15, pannu kuumana klo 12.30–14.45

Ilmainen, tervetuloa kun teille sopii!

LAPSIPARKKI

Perjantaisin klo 8–14

1–6-vuotiaille lapsille, omat eväät mukaan

5e/perhe/tunti, maksetaan käteisellä hakiessa

Ilmoittautumaan ennakkoon Kimpan henkilökunnalle p. 0400 504 990.

VARHAISKASVATUKSEN PERHEOHJAUS

Varhaiskasvatuksen perheohjaus tähtää vanhemmuuden vahvistumiseen ja perheen voimavarojen lisääntymiseen. Työ on luottamuksellista varhaiskasvatuksen palvelua kaikille sitä tarvitseville asiakasperheille. Perheohjaus on ennaltaehkäisevää, matalan kynnyksen perheohjausta yhteistyössä vanhempien ja varhaiskasvatuksen henkilöstön sekä moniammatillisen työryhmän kanssa. Palvelu on maksutonta, johon ei tarvitse lähetettä eikä päivähoidon asiakkuutta. Perhe voi itse ottaa suoraan yhteyden. Maksuton, varaa oma aikasi soittamalla Pia Varjonen 044 781 3721.

Lue lisää https://peda.net/orimattila/v/pl7/avl/yhteystiedot/apk