Viljelijät voivat jälleen viedä lannoite- ja siemensäkkejä keräykseen

Keräys toteutetaan Orimattilassa, Myrskylässä ja Pukkilassa siten, että viljelijät tuovat tyhjät säkit Ampun 4H-yhdistyksen keräyspisteisiin. Lajittelun ja pakkaamisen hoitavat paikalliset 4H-nuoret, ja Yara järjestää säkkien kuljetuksen keräyspisteistä hyötykäyttöön. Viljelijöille säkkien jättäminen keräykseen on maksutonta. Säkkejä kerätään 1.-18.6.2017 välisenä aikana. Apun 4H:n keräyspisteet vuonna 2017: Pukkila, Kunnan halli , Pajatie 1 (HUOM! Keräyspiste on muuttanut) Myrskylä, Brucen halli, Koskenkyläntie 251 Artjärvi, Elttulan kuivuri, Levonmäentie 40 Heinämaa, Heinämaan halli, Jursalantie Kuivanto Rekolantie, hiekkakuoppa Mallusjoki Seurantalo, Seurantalontie 37 Tarkemmat tiedot viljelijöille löytyy osoitteesta http://ampu.4h.fi/palvelut/sakkikerays

Keräykseen kelpaavat säkit

Keräykseen voi jättää Yaran 40 kg ja 650 kg lannoitesäkit ja lannoitelavojen suojahuput. Lisäksi keräykseen kelpaavat Hankkijan, K-maatalouden, Raisioagron ja Tilasiemenen siemenviljasuursäkit. Muiden toimijoiden säkkejä ei keräyspisteissä voida vastaanottaa, koska ne eivät osallistu keräyksen kustannuksiin.

Tärkeää työtä ympäristön hyväksi

Viljelijöiden myönteinen suhtautuminen ympäristöä säästävään keräykseen takaa sen, että useampi kuin joka toinen lannoite- ja siemensäkki palautuu muoviteollisuuden raaka-aineeksi. Kerätty määrä ylittää reilusti valtioneuvoston pakkauspäätöksessä olevan 16 prosentin tavoitteen.

Pesun, murskauksen ja sulatuksen jälkeen säkit käytetään uusiomuoviin.

Säkkikeräys tarjoaa nuorille kesätöitä

Ampun 4H-yhdistys työllistää muutamia nuoria hoitamaan säkkien keräyspisteitä. Säkkikeräys järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 1975. Näinä vuosikymmeninä on muovisia säkkejä saatu talteen yli 35 miljoonaa kiloa ja työllistetty tuhansia nuoria koko Suomessa. Säkkikeräyksen suojelija on maa- ja metsätalousministeriön kansliapäällikkö Jaana Husu-Kallio.

Keräyksen järjestää Ampun 4H –yhdistys yhteistyössä Suomen 4H-liiton, Yara Suomen ja Finlands svenska 4H:n kanssa. Keräyksen päärahoittaja on Yara Suomi Oy. Rahoitukseen osallistuvat myös Hankkija, K-maatalous, Raisioagro ja Tilasiemen Oy. Lisätietoa Hanna Simola Ampun 4H-yhdistys, toiminnanjohtaja Puh. 0400 418 761,

Säkkikeräystietoa: www.4h.fi/reiluteko

SÄKKIKERÄYS MAINOS 2017