Orimattilan Hennan ensimmäiset 11 omakotitonttia ja yksi asuinpientalotontti tulevat myyntiin kesäkuussa. Minttukujan varrella sijaitsevat tontit ovat haettavana 4. elokuuta saakka. Junaliikenne käynnistyy Hennassa joulukuussa.

Minttukujan omakotitonttien koot ovat noin 415–786 m2 ja asuinpientalotontin koko on noin 450 m2. Tontit maksavat 9 130–17 292 euroa. Tonttien neliöhinta on 22 euroa. Rakennusoikeutta tonteilla on 180–250 k-m2.

Tontin voi myös vuokrata. Vuosivuokra on 5 % myyntihinnasta.

Rakentamaan tonteille pääsee kuluvan vuoden loppuun mennessä. Orimattilalainen maansiirtoyritys Erkki Heikkilä Oy on parhaillaan urakoimassa alueen kunnallistekniikkaa.

Minttukujalle voi rakentaa monenlaisia taloja

Minttukujalle on laadittu rakentamistapaohje, joka ohjeistaa, millaisia taloja alueelle rakennetaan. Minttukujan talot ovat perinteiseen maaseutuympäristöön sopivia harjakattoisia omakotitaloja. Rakennusten sijoittelulla pyritään luomaan tontille suojaisaa ja rajattua pihatilaa.
Minttukujalle suurin sallittu rakennuskorkeus on 2 pääkerrosta ja lisäksi yläpuolisesta ullakkokerroksesta enintään puolet asuintiloina. Myös yksikerroksinen rakentaminen on mahdollista, mutta tällöin taloon suositellaan tehtäväksi vähintään käyttöullakko.

Minttukujan julkisivut ovat väreiltään tummia, luonnon- ja maanläheisiä. Talojen pääasiallinen julkisivumateriaali on lautaverhous tai rappaus. Rakennusten kattomuodot ovat yhtenäisesti harjakattoja, myös murrettuja harjakattoja voi käyttää. Katemateriaali on vapaasti valittavissa.

Auringosta lämpöä talojen energialähteeksi

Hennassa kannustetaan hyödyntämään aurinkolämpöä rakennusten suunnittelussa. Lisäksi suositellaan puulämmitteisen tulisijan rakentamista varalämmön lähteeksi.

Junaliikenne käynnistyy Hennassa joulukuussa

Helsinki-Lahti välillä liikennöivä Z-juna pysähtyy Hennassa ensimmäisen kerran 10. joulukuuta. Hennasta on 53 minuutin junamatka Helsinkiin, 36 minuutin matka Tikkurilaan ja Lahteen junalla vie 13 minuuttia. Minttukujalta on noin 700 metriä Hennan asemalle.

Päivähoitoa on suunniteltu tarjottavan aluksi ryhmäperhepäiväkodissa, joka on mahdollista perustaa esimerkiksi rivitalon yhteyteen. Ryhmäperhepäiväkoti palvelisi sekä alueen perheitä että Hennan asemaa hyödyntävien työmatkalaisten lapsia.

Tarkempaa tietoa tonteista ja hakemuslomake löytyvät Orimattilan kaupungin verkkosivustolta osoitteesta https://www.orimattila.fi/palvelut/rakentaminen/vapaat-tontit/omakotitalotontit/190-henna. Lisätietoja Hennasta löytyy osoitteesta www.hennaan.fi. Tonttihakemukset toimitetaan joko sähköpostilla osoitteeseen tai kirjepostitse osoitteeseen Orimattilan kaupunki, tekninen toimi / tonttihakemus, Erkontie 9, 16300 Orimattila. Tontit ovat haettavana 4. elokuuta saakka. Jos useampi hakija hakee samaa tonttia, suoritetaan hakijoiden kesken arvonta.

Ensimmäiset Hennan tontit myyntiin