Päijät-Hämeen Jätehuolto Oy (PHJ) järjestää maksuttoman, kaikille kuntalaisille avoimen kompostointikurssin Artjärvellä ke 30.8.2017 klo 18–20. Paikkana on Artjärven Osuuspankin kerhohuone, Salmelantie 2, 16200 Artjärvi.

Ilmoittautuminen tästä linkistä: https://my.surveypal.com/Kompostointikurssi-keskiviikko-30.8.2017-klo-18-20

Kompostoinnilla pienennetään jätekuluja

Artjärvellä on käytössä kunnan järjestämä jätteenkuljetus, jossa kunta on kilpailuttanut jätteenkuljetuspalvelut.

Omakotitaloilla ja paritaloilla sekä vapaa-ajan asunnoilla on lajitteluvelvoite kahteen keräysastiaan: energiajäte ja sekajäte. Biojätteiden omatoimista kompostointia suositellaan.

Kompostoitaessa ruuantähteet omassa kompostorissa, saadaan jätteet käsiteltyä niiden syntypaikalla ja vaivan palkaksi saadaan ravinteikasta multaa puutarhaan. Kun ruuantähteet eivät päädy sekajäteastiaan, voidaan sekajäteastian tyhjennysväliä pidentää ja näin pienentää jätemaksuja.

Sekajäteastian, jossa biojäte on mukana, tyhjennysväli on enintään 2 viikkoa. Mikäli haluaa pidentää sekajäteastian tyhjennysväliä harvemmaksi kuin 2 viikkoa, biojäte tulee kompostoida kiinteistöllä ja siitä tehdään kompostointi-ilmoitus jätehuollon asiakaspalveluun.

Kompostointikurssilla on tarjolla käytännönläheistä opastusta ruokajätteen ja puutarhajätteen kompostointiin; miten komposti perustetaan, miten sitä hoidetaan sekä ratkotaan kompostoinnin tyypillisiä ongelmakohtia. Kurssit sopivat kaikille kompostoinnista kiinnostuneille, erityisesti aloitteleville kompostoijille.

Tule sinäkin mukaan kuulemaan, että kompostointi on oikeasti ihan iisi juttu!

Lisätietoja:
Päijät-Hämeen Jätehuolto Oy, asukasneuvonta