Orimattilan kaupunki palkitsi jälleen ansioituneita urheilijoita ja joukkueita sekä ensimmäistä kertaa myös kulttuuritoimijoita urheilu- ja kulttuuripalkintogaalassa Myllylän koululla tiistaina 6.2.

Vuoden 2017 menestyneiden urheilijoiden ja joukkueiden palkitseminen

Palkitsemissäännön mukaan palkitseminen voi kohdistua kaupungin palkitsemisvuoden alussa 1.1. henkikirjoilla olevaan urheilijaan tai paikkakunnalle rekisteröityyn joukkueeseen tai järjestöön. Valinnan tekee sivistys- ja vapaa-aikalautakunta. Yksilöurheilijat ja joukkueet palkitaan kunniakirjoin. Alle 15-vuotiaita ja veteraaniurheilijoita palkitaan vain poikkeuksellisen suuresta saavutuksesta. Palkitsemissäännön mukaan palkitaan urheilullinen menestys seuraavin kriteerein:

• Suomen mestaruus yksilö- ja joukkuelajeissa
  • Yksilölajeissa maaotteluedustus ja SM-mitali tai näitä korkeammat saavutukset
  • Joukkuelajeissa maajoukkue-edustus tai näitä korkeammat saavutukset

Urheilijoiden lisäksi voidaan palkita ansioituneita, pitkäaikaisia seuratoimihenkilöitä, joilla on vähintään 10 vuoden aktiivinen toiminta järjestöissä tai valmentajan/ohjaajan huomattava menestyminen toiminnassaan.

Tunnustukset urheilun tai seuratoiminnan alalla jaettiin seuraavasti:

Palkitut urheilijat
Orimattilan Judoseura: Lotta Vahe, Lisa Kurvinen, Kevin Rönkkö, Stefan Rönkkö ja Thomas Rönkkö.
Orimattilan Jymy: Kristiina Mäkelä, Valtteri Kalliomäki, Aarne Koponen, Pinja Kotinurmi ja Jasper Saarinen.
Orimattilan Seudun Urheiluampujat ry: Noora Antikainen, Simo Köylinen, Jukka Laakso, Satu Mäkelä-Nummela, Patrik Nummela, Pasi Saarinen ja Marika Salmi.
Suomen koiravaljakkoharrastajat ry: Erkki Bürkland ja Susanna Bürkland.

Palkitut seuratoimihenkilöt
Orimattilan Judoseura: Tomi Oravainen ja Mikko Ojuri.
Orimattilan Jymy ry: Tuomo Jussila.
Rastivarsat ry: Timo Hämäläinen, Kalevi Aalto ja Jouni Mattila.

Vuoden 2017 kulttuuritoimijoiden palkitseminen

Orimattilan kaupungin sivistys- ja hyvinvointivaliokunta päätti viime vuonna, että vuosittain tullaan tästä lähtien jakamaan kulttuuritunnustuksina myös Orimattilan kulttuuripalkinto/-palkinnot. Kulttuuripalkinnon saaja voi olla yhdistys, seura, säätiö, yritys tai yksityishenkilö ja edustaa mitä tahansa taiteen tai kulttuurin alaa. Palkinto jaetaan orimattilaiselle kulttuuritoimijalle, joka on menneen vuoden aikana elävöittänyt ja rikastuttanut merkittävällä tavalla Orimattilan kulttuurielämää. Kulttuuripalkinnon saajan valitsee yhteistyössä kulttuuripäällikkö, kirjasto- ja kulttuuritoimenjohtaja, sivistystoimenjohtaja sekä yksi sivistys- ja hyvinvointivaliokunnan jäsen. Tällä kertaa jaettiin viimevuotisten juhlavuosien – Orimattila 25 ja Suomi 100 – kunniaksi kulttuuripalkintona kunniakirjojen lisäksi poikkeuksellisesti myös yksi rahallinen tunnustuspalkinto.

Kunniakirja merkittävästä kulttuurityöstä: Mallusjoen nuorisoseura ry

Vuonna 1902 perustettu Mallusjoen nuorisoseura tunnetaan laajasti omaleimaisesta ja monipuolisesta kulttuuri-, urheilu ja harrastustoiminnastaan sekä poikkeuksellisen sinnikkäästä työstä kulttuurin ja kylätoiminnan hyväksi. Lapset ja nuoret ovat tärkeässä osassa nuorisoseuran toimintaa. Koko ajan vahvistuneesta toiminnasta voidaan menneeltä vuodelta nostaa esiin mm. jo 25-vuotisjuhlavuottaan viettänyt Takinkääntöviikot -tapahtuma, ja jo vuosia mainetta niittäneen Mallusjoen näyttämön toteuttama, todellinen voimannäyte, Viulunsoittaja katolla -musikaali. Mallusjoen nuorisoseuran toiminta on hieno esimerkki niin yhteisöllisyyden voimasta kuin yksittäisten henkilöiden ja kulttuurintekijöiden tärkeydestä.

Kunniakirja ja 500 euron stipendi: Orimattilan taideyhdistys ry

Vuonna 1977 perustettu Orimattilan taideyhdistys vietti viime vuonna 40-vuotisjuhlavuottaan ja on vuosikymmenten saatossa monipuolisella ja kaikenikäisiä osallistavalla toiminnallaan merkittävästi elävöittänyt orimattilalaista kulttuurielämää, mm. lasten ja nuorten taidekoulutuksen, taiteilijoiden ja taiteenharrastajien tukemisen sekä erilaisten näyttelyiden ja tapahtumien muodossa.

Urheilu- ja kulttuurigaala 2017