Tönnön koulu osallistui kouluille suunnattuun koulukirjaston kehityskilpailuun eli Lukuklaaniin. Lukuklaani hankkeen takana ovat Tekijänoikeusjärjestö Kopiosto ja Suomen Kulttuurirahasto.

Tönnön koulun hakemus erottui edukseen 450 hakemuksen joukosta ja koulu sai lukunurkkauksen kehittämistä varten 2000 euroa. Rahaa jaettiin Suomen kouluille yhteensä 600 000 euroa. Lukuklaani hankkeen takana ovat Tekijänoikeusjärjestö Kopiosto ja Suomen Kulttuurirahasto. Palkinto luovutetaan 7.3. Helsingissä järjestettävässä tilaisuudessa. Palkinnon ottaa vastaa luokanopettaja Leija-Tiina Laine.

Koulukirjaston kehittämistyö koetaan tärkeäksi

Tönnön koulussa koetaan todella tärkeäksi saada koululle lukunurkkauksia, jotka kutsuvat lukemaan kirjoja. Kirjat kilpailevat kaikkien sähköisten medioiden kanssa, mutta lukutaidon ja luetun ymmärtämisen tärkeys nousee kuitenkin esiin kaikessa opiskelussa. Kirjoja ja lehtiä on tärkeää olla koulussa helposti saatavilla. Kirjojen pitää olla myös ajankohtaisia ja lapsia kiinnos-
tavia.

Tönnön koulu sai Kopiostolta jo vuonna 2011 lahjoituksen, jonka avulla perustimme pienen kirjaston. Tönnön koulussa on pystytty pitämään nykyistä pientä koulukirjastoa melko ajankohtaisena vanhempainyhdistyksen lahjoituksilla, mutta muuta kehittämisrahaa ei ole ollut. Tämä palkintoraha antaa mahdollisuuden perustaa uuden lukunurkkauksen huonekaluineen ja kirjoineen.

Lisätietoja: Tönnön koulu 044 7813552

Lue lisää koulukirjastokilpailusta